به گزارش آستاننیوز، محمدجواد استادی، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی بینالمللی مکتب هنری رضوی، در نشست خبری دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در کتابخانه و موزه ملک تهران برگزار شد، با اشاره به برگزاری نخستین دوره این رویداد در مشهد، گفت: این کنگره دو سال گذشته برگزار شد که از میان مقالات رسیده به دبیرخانه این کنگره، ۵۱ مقاله برگزیده انتخاب و منتشر شده است.
وی با بیان اینکه، فراخوان این کنگره در ۵ محور کلی و هر محور با ۱۰ زیرگروه منتشر شده است، افزود:«تبیین نظری و فلسفی چیستی مکتب هنر رضوی»، «بررسی تطبیقی امکان شکلگیری یک مکتب هنری با محوریت امام رضا(ع)»، «تقویت گفتوگوی میانفرهنگی در حوزه هنرهای قدسی»، «ارتقای جایگاه بینالمللی هنر رضوی در گفتمان هنر دینی» و «طراحی مدلهای نظری و کاربردی برای توسعه این مکتب در سطح جهانی» محورهای اساسی این کنگره را، تشکیل میدهند.
استادی، تأکید کرد: نقد روششناسیهای موجود، مستندسازی تطبیقی عناصر مکتبی و گسترش زبان نقد علمی در هنر اسلامی، نیز از اهداف فرعی کنگره است. مجموعه این اهداف در قالب ۵ محور پژوهشی دنبال خواهد شد؛ محورهایی که نهتنها ساختار علمی کنگره را شکل میدهند، بلکه مسیر پژوهشگران را نیز از مرحله طرح مسئله تا تولید نظریه، مشخص میکنند.
وی، ادامه داد: این رویداد، به همت مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و با مشارکت دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه سوره، دانشگاه تبریز، دانشگاه شاهد و چند مرکز دیگر، تدارک دیده شده است.
به گفته او، این رویداد موفق به اخذ مجوز از وزارت علوم شده و پیشنشستها در شهرهای مختلف برگزار میشود.مقالات پذیرفتهشده نیز از امتیاز ISC وزارت علوم، برخوردار خواهند بود.
استادی افزود: عبدالحمیدطالبی، دبیر شورای علمی این رویداد است و تعدادی از اساتید نیز در این شورا عضویت دارند. دبیرکل کنگره نیز حکیمی و دبیر علمی آن سیدرضی موسوی گیلانی هستند.
استادی، همچنین، درباره جزئیات زمانبندی فراخوان دومین کنگره توضیح داد: فراخوان دریافت چکیده مقالات بهصورت آنلاین از ۳۰ آبان آغاز شده و تا ۲۰ آذر ادامه دارد. نتایج ارزیابی چکیدهها نیز ۵ دی اعلام میشود و پژوهشگران باید نسخه کامل مقالات خود را تا ۲۵ دی، پس از اعلام چکیدههای پذیرفتهشده، ارسال کنند. داوری نهایی نیز ۱۵ بهمن انجام میشود و مراسم اصلی کنگره ۲۷ بهمنماه در مشهد، برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه پیشنشستها، گفت: نخستین پیشنشست در مشهد برگزار شده است. نشست بعدی بهصورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، سوم و چهارم دیماه نیز دو پیشنشست در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزارمیشود و سایر نشستها در دانشگاه فرهنگ، دانشگاه سوره و مؤسسه اندیشه اسلامی برگزار میشود و آخرین نشست نیز در مشهد، خواهد بود.
استادی افزود: برنامهریزی برای برگزاری یک پیشنشست بینالمللی نیز در حال انجام است که اوایل بهمن ماه در یکی از کشورهای همسایه، قطر یا ترکیه، با حضور چهرههای خارجی برگزار خواهد شد.
وی در ادامه، با اشاره به اینکه بخش عمده نظریهپردازی هنر اسلامی تاکنون توسط مستشرقان انجام شده، گفت: کنگره مکتب هنر رضوی تلاش دارد نظریهپردازی در حوزه هنر قدسی را با نگاه بومی و معرفتی، پیش ببرد.
عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی بینالمللی مکتب هنری رضوی، با اشاره به اهمیت هویت در تولید هنری اظهار کرد: آنچه ما را نجات میدهد هویت ماست. درباره جنگ هم معتقدم این هویت ایرانی و اسلامی بود که ما را حفظ کرد و امروز نیز هنر رضوی قادر است جامعه را نجات دهد. امام رضا (ع) ظرفیت وفاقآفرینی دارد.
گنجینه هنری آستان قدس رضوی و ضرورت بنیانهای معرفتی
در ادامه این نشست، امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل موسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی و دبیرکل این کنگره، گفت: مؤسسه آفرینشهای هنری، وظیفه دارد در حوزه هنر و خلق آثار هنری، فعالیت کند.
وی ادامه داد: گنجینه هنری آستان قدس در تمامی زمینهها، از نسخ خطی تا آثار موزهای، در جهان اسلام کمنظیر است؛ گنجینهای که در قرون متمادی شکل گرفته و نیازمند مبانی و توجهات معرفتی عمیق است.
پیگیری تصویب سند ملی مکتب هنر رضوی
حکیمی، از روند تدوین سند ملی مکتب هنر رضوی خبر داد و افزود: این سند در شورای عالی هنر پیگیری شده و اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر دریافت تأییدیه و مجوز نهایی قرار دارد. امیدواریم با همراهی رسانهها، مفهوم مکتب هنر رضوی بهدرستی تبیین شود و مباحث نظری آن، شکل دقیقتری بگیرد.
ضرورت نگاه علمی وهنری به آثارحرم رضوی
در ادامه این نشست، حجتالاسلام نواب، عضو شورای سیاستگذاری کنگره نیز با اشاره به تصویرسازیهای غلط علیه ایران در جهان، اظهار کرد: با وجود همه ایرانهراسیهایی که غرب تلاش کرده در دنیا ایجاد کند، جهان ما را با فرهنگ و هنرمان میشناسد.
تختجمشید برای مردم ما یک هویت است و امروز بزرگترین گنجینه هنری جهان اسلام در حرم امام رضا (ع) در اختیار ماست.
وی افزود: این حجم از آثار ارزشمند گاهی باعث غفلت میشود و کمتر نگاه علمی و تئوری به آنها صورت گرفته است.
خوشبختانه در دوره جدید این دقتنظر آغاز شده و مطالعات گسترده روی آثار حرم، در حال انجام است.
تلفیق هنر و علوم انسانی در حرم رضوی
حجتالاسلام نواب، با تأکید بر پیوند ویژه هنر و علوم انسانی در گنجینه حرم مطهر رضوی گفت: در دنیا این پیوند بسیار جذاب است و در حرم امام رضا (ع) به وفور وجود دارد، اما کمتر به آن توجه شده است.
اکنون موسسه آفرینشها این مسئولیت را پذیرفته و ما نیز با افتخار در کنارشان هستیم تا هم به امام رضا خدمت کنیم و هم زمینهای برای شناخت این سرمایه هنری در جامعه، فراهم شود.
هنرهای آیینی ماندگارترین آثار هستند
سیدرضی موسوی گیلانی، دبیر علمی کنگره، نیز درادامه این نشست، ماندگارترین آثار هنری تاریخ را آثار آیینی معرفی کرد و گفت: این همایش که با تلاش فراوان برگزار میشود، با محوریت امام رضا(ع) میتواند بخشی از تبارشناسی تاریخ هنر اسلامی را احیا کند.
وی، ادامه داد: موزه آستان قدس رضوی به قدری فاخر است که اگر هر اثر آن به یک دانشجوی دکتری سپرده شود، میتواند از دل آن یک فرهنگ تاریخ هنر استخراج کند.
امام رضا(ع) بهدرستی میتواند موضوع یک همایش علمی باشد و پژوهشگران را به این حوزه معطوف کند.
ایرانیان همیشه به حضرت تعلق خاطر داشتهاند و این کنگره در سالهای آینده قطعاً نتایج ارزشمندی خواهد داشت و بدون تردید محوریت یک شخصیت مقدس میتواند تولید آثار فاخر را، امکانپذیر کند.
این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران، به پایان رسید.
تلویزیون اینترنتی آستان نیوز